Arches National Park

12 september 2015 - Arches National Park, Utah, Verenigde Staten

Dag 15

Vandaag brengen we onze dag door in het National Park "Arches".
De vele natuurlijke bogen in dit park zijn gevormd door een combinatie van wind- en watererosie, ijs en een instabiele ondergrond van zout. Hevige oerkrachten hebben hier honderden miljoenen jaren op ingewerkt.

Arches ingang park
We beginnen onze dag met een wandeling van ca. 5 km. Volop in de zon.
Het begint meteen met een redelijk stijle klim. Even door de eerste adem heen. Daarna volgt een makkelijk stukje, maar dan zien we opeens in de verte een enorm rotsplateau liggen waar allemaal mensen overheen lopen. En ja hoor, wij zijn snel daarna ook aan de beurt. De weg naar boven is heel erg zwaar. En lang. Als het het plateau hebben gehad, volgt er een kronkelend pad van zand en stenen die overal schots en scheef liggen.
Dit is gelukkig minder zwaar en we kunnen even op adem komen. Dan volgen weer een paar klimmen tot we uiteindelijk bij een enorme rots aankomen. Het pad wordt erg smal en voorzichtig lopen we verder. Na een klein uur te hebben gelopen, draaien we om een grote rots heen, en daar staat hij: "Delicate Arch".

Delicate arch Delicate c
Het is de zware wandeling meer dan waard. Echt super mooi om te zien!
We lopen naar de Arch toe en vragen of mensen een foto van ons onder de enorme boog willen nemen. Als ze dit gedaan hebben doen wij hetzelfde voor hen. We blijven nog een tijdje zitten en genieten van het mooie uitzicht. Dan beginnen we aan de wandeling terug. Dit is uiteraard minder zwaar omdat we het grootste gedeelte naar benden lopen. Als we de mensen hijgend het plateau omhoog zien lopen, zijn we blij dat wij dit al gehad hebben.
Na 1 uur en 3 kwartier komen we helemaal bezweet weer bij onze auto en zijn best een beetje trots op onszelf. Dit hadden we niet willen missen. Zwaar, maar super gaaf om te doen!

Plateau delicate arch Plateau van onder af Plateau 3 Delicate arch  - Rotspartijen delicate arch  Wandeling naar benden
We stappen in de auto en zetten de airco voluit om een beetje af te koelen.
Maar dit is maar voor zeer korte duur, want we komen na 5 minuten alweer een andere wandeling tegen. Twee bogen in een route, dat scheelt weer. De eerste is "Sand Dune Arch", een boog tussen een gigantische rotsformatie.
De tweede is een stuk verder lopen, over de open vlakte. De eindbestemming van deze wandeling is de "Broken Arch". Wanneer we na ruim een half uur lopen weer bij de auto zijn, zijn we best moe. Komt voornamelijk doordat we bijna constant in de volle zon lopen. De thermometer tikt de 38 graden aan. De flesjes water zijn bijna niet aan te slepen.

Sand dune Sand dune 2 Dank dune 3 Broken arch
Tijd voor de lunch, zodat we weer een beetje energie op kunnen doen.
Gelukkig staan de picknicktafels wel lekker in de schaduw.
Na de lunch rijden we een klein stukje verder. Helemaal boven in het park is nog een hele lange en zware wandeling, maar die gaan wij niet meer doen!
We lopen alleen het eerste gedeelte van de route en zien weer twee verschillende bogen liggen. Na een half uurtje zijn we weer bij onze auto. Het is echt bloedheet, zonnetje staat hoog aan de hemel en de wind is ver te zoeken.

Boog Mannetje
Onze batterij is al behoorlijk leeg aan het raken, maar we willen nog een laatste wandeling maken. Deze leidt naar "North en South Windows Arches" en "Turret Arch".
Deze wandeling is 1,5 km. Ook weer met wat kleine klimmetjes erin, maar wederom de moeite waard. Het lijkt alsof de km die worden aangegeven, niet kloppen. In ons nadeel dan.

Turret Rotsen

Genoeg bogen gezien voor vandaag. We zijn afgepeigerd en rijden terug naar ons hotel. Daar nemen we een verfrissende duik in het zwembad. Daarna even relaxen onder het genot van een lekker drankje.

's Avond eten we weer iets in het dorp, kopen als aandenken een kentekenplaat van de staat Utah en halen nog een lekker ijsje.
Het was weer een topdag vandaag! Echt heel indrukwekkend wat we allemaal gezien hebben. Moe maar voldaan drinken we nog een kop koffie voor onze hotelkamer en kijken weer uit naar morgen, dan gaan we naar Monument Valley.

1. Rob &Anja:
    12 september 2015
    Zo zeg, wat stoer van jullie, al dat wandelen, ook goed voor John zijn b..., ha ha!!
    Prachtig die bogen ,een mooie dag met een goud randje!
    Tot morgen.
    XX
  2. Ria van elk:
    12 september 2015
    Wat een prachtig natuurgebied met al die bogen, en wat is het dan fijn om na zo'n uitputtende dag heerlijk om een duik in het zwembad te kunnen nemen.xxxx
  3. Simon:
    Heel mooi !!!
    Na zo'n zware inspanning is het zwembad lekker , maar een koud biertje het toppunt van genot!
  4. Carlijn:
    15 september 2015
    Ik moest even wat inhalen hoor! Zo mooi allemaal en jullie zien het gewoon allemaal in het echt :-)))