Dag 18 - Vancouver

18 september 2019 - Vancouver, Canada

Na regen komt zonneschijn! Gelukkig maar, want vandaag gaan we - zoals het echte Nederlanders betaamd - fietsen door de stad. We beginnen met een goed ontbijt. Bij ons hotel zit ‘The Dutch’. Er staan alleen maar Nederlandse ontbijt- en lunchgerechten op de kaart. Ze verkopen er zelfs stroopwafels en de klompen hangen aan de muur. Kunnen we alvast weer een beetje wennen aan Nederland.

Na het ontbijt rijden we naar de stad. Binnen no-time hebben we twee fietsen gehuurd voor de hele dag. Mijn fiets is knalroze. Helm op (wettelijk verplicht helaas) en daar gaan we. We beginnen bij Stanley Park. Dit park heeft een omvang van zo'n 400 hectare en heeft geweldige uitzichten over de Vancouver skyline, bergen en het water. We fietsen er helemaal omheen, supermooi!

We missen alleen de beroemde First Nations totempalen, dus we beginnen voor de tweede keer aan het rondje (met frisse tegenzin van John 😉). Na een paar minuten fietsen zijn we er. De verschillende totempalen zijn in de loop der tijd in Vancouver en omgeving gevonden. De replica’s staan nu in Stanley Park. In de palen zijn mythische verhalen gegraveerd van oude Indiaanse stammen. We maken een paar foto’s. Helaas mogen we niet terugfietsen want het is eenrichtingsverkeer. Dus we lopen het stukje netjes terug.

Daarna fietsen we door naar de Canada Place Pier. Dit is een haven met een terminal waar jaarlijks vele cruiseschepen aanmeren. Langs de pier zijn verschillende winkels en restaurants. Verder is hier ook een speciale aanlegplaats voor watervliegtuigjes. We stoppen en kijken een tijdje naar de vliegtuigjes met toeristen die opstijgen en landen! Grappig om te zien.

We vervolgen onze route. Ze hebben door een groot gedeelte van de stad hele duidelijke fietspaden aangelegd. De route wijst zich bijna vanzelf. Heel relaxed fietsen dus door de drukke stad.

De volgende stop is de ‘Vancouver Lookout’ in Downtown Vancouver. De toren die we gisteren hebben overgeslagen i.v.m. de regen en het slechte zicht. We kopen een kaartje en vervolgens stappen we in een glazen lift waarmee je in minder dan een minuut naar de veertigste verdieping wordt gebracht. Vanuit de lift kun je naar buiten kijken en zie je hoe snel je omhoog gaat. Als we uit de lift stappen worden we getrakteerd op een panoramisch uitzicht van 360 graden over de stad. Het is wel van achter glas dus iets minder scherpe foto’s. We lopen er langzaam helemaal rond. Gaaf om het vanaf deze hoogte allemaal te kunnen zien! Dan gaan we nog een verdieping hoger. Helemaal bovenin is een restaurant. Deze draait heel langzaam rond. We krijgen een tafeltje bij het raam. Wauw! Het eten is heerlijk, het gezelschap is top en het uitzicht is fenomenaal! Tijdens onze lunch zijn we precies een keer rond geweest. Te gekke ervaring!

We nemen de lift weer naar beneden en lopen een stukje door de gezellige wijk genaamd ‘Gastown’. Hierna stappen we weer op de fiets en vervolgen het groene fietspad naar de andere kant van de stad. Hier zien we aan de overkant Grandville Island liggen waar we gisteren zijn geweest en als we verder fietsen komen we nog langs een aantal stranden met mooie uitzichten over de baai en de haven. Eind van de middag leveren we onze fietsen weer in en rijden naar ons hotel. Het was, mede door het zonnetje, een superleuke en geslaagde laatste dag van deze rondreis. En wat een toffe stad is Vancouver. We hadden ons hier met gemak nog 1 of 2 dagen langer kunnen vermaken!

Voor de laatste keer deze trip gaan we uit eten. We vinden een gezellig Italiaans restaurant op 10 minuten loopafstand. Wederom erg lekker gegeten!

Maar helaas, aan alle mooie dingen komt een einde, dus ook aan deze vakantie. Morgen vliegen we weer naar huis ☹️

Wat hebben wij een fantastische reis achter de rug! Overweldigende mooie natuur, veel wildlife gezien, dat blijft toch iedere keer heel bijzonder! Veel mooie wandelingen gemaakt die ook vaak erg zwaar waren door het steile klimmen en vaak ook nog eens op flinke hoogte. En niet te vergeten, we zijn niet echt (of beter, echt niet) geoefende wandelaars. Maar wanneer je aan het eind van de wandeling wordt beloond met een prachtig uitzicht, een indrukwekkende waterval of een diepe canyon, is het de zware hike dubbel en dwars waard geweest!  Qua natuur vonden we de eerste week in Banff en Jasper het meest indrukwekkend. De imponerende bergen, de gletsjers, de ongelofelijk mooie blauwe meren en alles er omheen, niet normaal zo mooi ❤️ We hebben ook een aantal keer een gondel omhoog genomen, heel gaaf om alles vanaf die hoogtes te kunnen bekijken! Met name de Peak to Peak in Whistler was erg indrukwekkend (samen met die enge hoge hangbrug verderop 😬). Verder was de wandeling waarbij we achter de waterval langs hebben gelopen ook heel tof. En natuurlijk de excursie naar de Grizzly’s, dat was zo bijzonder, wat een unieke ervaring! Als klap op de vuurpijl dan nog de lunch in Vancouver met een werelds uitzicht. Hoogtepunten genoeg, eigenlijk te veel om op te noemen! 😍

We gaan onze koffers inpakken, de auto uitmesten en ons klaarmaken voor de terugreis naar Nederland.

Iedereen weer bedankt voor het meereizen! 😘

1. Monique:
    19 september 2019
    Idd een ontzettend mooie vakantie! Heb erg met jullie genoten!
    Goede terugreis voor straks😉
  2. Sandra:
    Een onvergetelijk avontuur!
    Bedankt dat we weer mee mochten reizen.
    Kus XX
  3. Rob &Anja:
    19 september 2019
    Bedankt voor het meegenieten, fijne vlucht morgen 😘
  4. Audrey:
    19 september 2019
    Goede terugreis! En ik zeg met al dat wandelen kunnen jullie prima door voor de vierdaags van Nijmegen 😜
  5. Robbie:
    19 september 2019
    Het was heel mooi om met jullie mee te reizen
  6. Els Koppers:
    19 september 2019
    Dank je wel voor het meereizen!
    Wat een mooie dingen hebben jullie gezien en ons laten zien.
    Hele fijne terugreis en tot donderdag!!😘
  7. Essie:
    19 september 2019
    Hele goede terugreis en tot zaterdag! Weer genoten van de mooie reisverhalen
  8. Thea en Theo:
    20 september 2019
    Het was weer geweldig om jullie verhalen te lezen en wat een fantastisch mooie reis bedankt daarvoor
    Goeie terugreis
  9. Renée:
    20 september 2019
    Bedankt dat we ook van jullie geweldige reis mochten genieten.
  10. Wietse Igesz:
    20 september 2019
    goede reis terug en bedankt voor de foto's en verhalen.
  11. E.Vianen-v d Wal:
    20 september 2019
    Goede reis terug en bedankt voor de geweldige verslagen.
  12. Eetje:
    20 september 2019
    Clau en John was super om met jullie mee te reizen, volgende keer spreken we weer af op Schiphol was gezellig ;) x