Dag 6 - Jasper

4 september 2019 - Jasper, Canada

Heeerlijk geslapen in ons kingsize bed. Ik ben al vroeg wakker en maak mijn reisverslag af. Na het ontbijt rijden we om 8.30 uur weg. Net voor de ingang van het park is het weer raak, een mannetjes elk langs de weg. Deze heeft een veel groter gewei dan die van gisteren. Wel alert blijven dat we zo weg kunnen rijden. Het is het paarseizoen en ze zijn extreem agressief. We zagen eerder deze week een auto van een parkranger met gaten erin van het gewei van een boze elk.

We gaan als eerste naar Mount Edith Cavell. Alleen de weg ernaartoe is al prachtig, deze 14 km lange weg is slechts 3 maanden per jaar toegankelijk. Mount Edith 😄stijgt boven alle bergtoppen uit met 3300 meter. Via een heel steil wandelpad van 1,5 km komen we bij bij het punt waar we uitzicht hebben op de Cavell Glacier en Cavell Pond, een piepklein gletsjermeertje. Mooie wandeling met bij behorende uitzichten.

Daarna rijden we naar Athabasca Falls. Deze waterval is 23 meter hoog en 18 meter breed en een van de meest ruige en krachtige van de Rockies. Er is een wandeling met allerlei platforms en een brug. Hierdoor kun je heel dicht bij de waterval komen. WoW wat een geweld!

Vervolgens staat op de agenda: de Jasper Sky Tram.Deze gondel brengt je binnen 7 minuten naar een hoogte van 2263 meter. Als sardientjes in een blik staan we in de gondel. Boven staat een hele harde koude wind. Capuchon op, jas dicht en we beginnen aan de (bleek achteraf gezien) de meest steile wandeling deze vakantie (tot nu dan). Pffff het is best zwaar. Onderweg stoppen we om de 20 meter om even bij te komen voordat we verder kunnen. Maar naar boven zullen we! Eenmaal boven aangekomen na ongeveer een half uur klimmen, op zo’n 2460 meter, worden we beloond met een spectaculair 360 graden uitzicht op o.a. het dorpje Jasper waar wij verblijven. Wauw, echt heel indrukwekkend! Naar beneden gaat makkelijker, maar ook nog goed uitkijken door losliggende stenen. Dan pakken we de gondel weer en even later zitten we weer in de auto.

Echt even genoeg inspanning geweest, geen wandelingen meer voor ons vandaag! We gaan naar de Miette Hot Springs. Dit zijn de warmste waterbronnen van de Rockies. Het water komt van de Springs omhoog met 54 graden en wordt afgekoeld tot een aangename temperatuur voordat het de baden instroomt. Wat heerlijk om lekker in het warme water te ontspannen. Eindelijk een activiteit zonder inspanning 😉 Als we even in een van de baden hebben gezeten, willen we naar een kleiner bad achter ons. Omdat onze handdoeken buiten liggen en het begint te regenen, leg ik even snel onze handdoeken binnen. Als ik vervolgens naar John toe loop, heb ik iets gemist. Dat bad waar we in wilden gaan, was hij al ingesprongen, maar dit bleek ijskoud te zijn hahahaha. Zo jammer dat ik zijn gezicht niet heb gezien 😂

Na een uurtje vinden we het wel genoeg en rijden een uur terug naar ons huisje, met onderweg weer prachtige wijde uitzichten en hoge bergtoppen. Rond 18.00 uur komen we aan in het dorp. We hebben geen zin meer om er straks weer uit te gaan, dus we halen in de supermarkt een heerlijke gegrilde kip en nog wat groente en gebakken aardappeltjes erbij, lekker hoor! We zijn allebei rozig van de inspanningen in de kou en de ontspanning in de hot spring. Na het eten lekker languit op de bank tennis kijken naar een geweldige wedstrijd van Nadal tegen Schwartzman.

1. Wietse Igesz:
    prachtig weer!
    Leuk om ook zo een beetje op reis te zijn, merci.
    Veel plezier.
  2. Robbie:
    5 september 2019
    Ik zie het helemaal voor me fantastisch, geniet ervan.
  3. Els Koppers:
    Niet normaal mooi!!!