Dag 7 - Jasper

5 september 2019 - Jasper, Canada

Vandaag begint de dag weer met een strakblauwe lucht. Het is nog koud buiten als weg rijden om om 9.00 uur; 5 graden. We weten dan nog niet wat ons vandaag te wachten staat..

Als eerste gaan we naar Maligne Canyon. De wandeling die wij doen is 3,5 km. De kloof waar we langslopen is op sommige plaatsen meer dan 50 meter diep. Als ik een foto wil maken over de rand van de brug, kan ik gewoon niet geloven hoe diep de canyon is. En ik vind het best een beetje eng, zo hoog.

De wandeling langs de zes bruggen over de canyon en de rivier die er doorheen stroomt, de watervallen en de bossen, alles is weer prachtig! Op de terugweg nemen we de verkeerde wandeling waardoor we weer heeeeel steil omhoog moeten, dwars door de bossen. Wel mooi, maar was niet helemaal de bedoeling 😬. Onze ochtendgymnastiek zit er weer op voor vandaag!

Daarna rijden we door naar Maligne Lake, waar we een boottocht geboekt hebben. Het meer is 22,5 km lang en heeft een oppervlakte van ca. 20 km2 en het is het op een na grootste meer ter wereld dat uit gletsjer smeltwater bestaat. Vanmorgen vroeg heb ik online alvast kaarten geregeld, zodat we zeker wisten dat we meekonden met de boot. Als we aankomen hebben we nog ruim een uur voordat onze trip begint. We smikkelen lekker onze lunch op op een bankje in de zon. Het is inmiddels zo’n 25 graden.

De gids op de boot zegt dat we geluk hebben vandaag. Vanmorgen was het zwaar bewolkt en mistig, waardoor je natuurlijk weinig tot geen zicht hebt. Ook verteld hij dat het vandaag de pas 21e (!) dag is van de zomer dat de zon schijnt. Er is heel veel regen gevallen deze zomer..

Om 13.45 varen we weg over het prachtige meer. Aan weerskanten enorme bergkammen en duizenden bomen. We varen in ruim een half uur naar Spirit Island. Daar aangekomen gaat het eigenlijk om het uitzicht dat achter Spirit Island te zien is. Het is een van de meest gefotografeerde plekken in de Canadese Rockies en het is wel duidelijk waarom. Het is gewoon niet normaal hoe mooi het hier ook weer is. We wennen er ook niet aan, kan ook niet. Het is ook niet goed in foto’s te vangen. Als je hier staat en om je heen kijkt, ruikt, hoort en voelt...het is echt zo onbeschrijfelijk mooi!

Als we weer aan land zijn, stappen we in de auto, terug naar Jasper. Na een half uur rijden, zien we allemaal mensen langs de weg staan, bij een uitzichtpunt bij Medicine Lake, waar we op de heenweg al gestopt zijn om foto’s te maken van het mooie uitzichtpunt. En ja hoor, er loopt een moose (eland) samen met haar jong. We springen allebei uit de auto. John vergeet de auto op de handrem te zetten en ik vergeet mijn deur dicht te doen. Dat was niet handig, maar het loopt gelukkig goed af. Mama en haar kalf lopen langs de rand van het meer, drinken wat (precies waar ik vanmorgen stond om een foto te maken) en op een gegeven moment lopen ze het meer in. Ze zwemmen naar de overkant....dit is zo onwijs gaaf om te zien, WoW!

Als we ze bijna niet meer kunnen zien stappen we weer in de auto. Er komen twee dames aanlopen en ik vertel wat er te zien is. Ze vertellen dat ze zojuist een beer hebben gezien, een stukje terug. Ik zeg tegen John dat ik erheen wil.

Hij zegt, die beer is allang weg, maar ik zeg dat ik toch wil kijken. Ik win 😉 We rijden een stukje terug en ja hoor, daar loopt een beer, over de weg. Ik wil meteen foto’s maken, maar - hoe krijg ik het voor elkaar - het geheugenkaartje van mijn fototoestel is vol dus ik kan geen foto’s maken 😡

Ik gooi het volle kaartje eruit, samen met de batterij (voor de zekerheid) en wissel beide snel in voor nieuwe. Gelukkig loopt de beer er nog. Ik ben even uit de auto gestapt, maar bedenk me dat ik toch beter in de auto kan blijven. Uiteindelijk kan ik een hele mooie foto maken, voordat de beer uit het zicht verdwijnt. Wat een geluk, een beer en een eland met een kalf vlak achter elkaar! Vol adrenaline en met een glimlach van oor tot oor rijden we terug naar ons appartement. Eenmaal daar nemen we een borrel in de tuin en kijken nog eens naar alle foto’s en filmpjes die we hebben gemaakt.

De huiseigenaar komt ook even naar buiten en we maken een praatje. Hij geeft ons een goede tip waar we lekker kunnen eten. We volgen zijn tip op, en hij had gelijk, we hebben er heerlijk gegeten!

Wederom een topdag gehad! Steeds als we denken, het kan niet mooier, kan het toch wel weer mooier! Geluksvogels zijn wij, en die zijn ook zeer zeldzaam hier!

1. Els Koppers:
    6 september 2019
    Het ontroerd me zelfs, zo mooi!!!!!!!!!!
  2. Rob &Anja:
    6 september 2019
    Mooiiiiiiiiii
  3. Eetje:
    7 september 2019
    Nou wij lopen ook zeker warm hoor voor Canada!! Top zeg en nooit luisteren naar John, de vrouw wint altijd!!