Dag 5 - Icefields Parkway - Jasper National Park

3 september 2019 - Jasper, Canada

Omdat gister de tv en het koffiezetapparaat op onze kamer het niet deden, kregen we een gratis ontbijt in het hotel. Nou ja ontbijt, een plak bananencake en een stuk worteltaart.. dat wordt dus weer flink wandelen om dat eraf te lopen 😉

Om 8.15 uur zitten we weer in de auto, op weg naar een van de mooiste wegen ter wereld (volgens velen) door de Canadian Rockies; de Icefields Parkway. De lucht is strak blauw maar het is wel fris, zo’n 5 graden. De eerste stop is Crowfoot Mountain en Glacier Viewpoit, met uitzicht op een gletsjer in de vorm van een kraaienpoot. Daarna stoppen we bij Bow Lake, alweer een prachtig mooi meer met o.a. uitzicht op de Bow Falls.

Volgende stop is Peyto Lake. Dit zou gesloten zijn i.v.m. werkzaamheden aan de parkeerplaats, maar gelukkig hebben ze dit nog even uitgesteld, zodat wij er gelukkig nog naartoe kunnen. We moeten een steil stuk omhoog lopen voordat we weer een waanzinnig mooi plaatje voorgeschoteld krijgen! De foto’s kunnen gewoon niet echt vertellen hoe onwijs mooi het allemaal werkelijk is. Het is niet alleen de schoonheid van het turquoise meer, maar ook de enorme bergkam op de achtergrond en alles eromheen.

We maken nog een aantal stops langs de weg bij prachtige uitzichten, watervallen, bergmeren, canyons en rivieren. Maar zonder uit te stappen is de weg is op zich al zo indrukwekkend! Het gaat maar door, het levende schilderij blijft steeds veranderen en wij blijven ons verbazen over de schoonheid ervan. Je zou de weg in 3 uur kunnen rijden, maar dan zonder stops en dan mis je heel veel moois!

Halverwege is er een winkeltje waar we lunch kunnen halen. Nu zijn ze hier niet zo van het verse brood, maar dit slaat alles. We kopen een zak witte bolletjes voor $ 9,-. Zo droog, de Sahara is er niets bij, bah. Maar we moeten het ermee doen. Het uitzicht tijdens het eten, doet alle droge broodjes vergeten.

Volgende stop is de Colombia Icefield gletsjer. Het is hier behoorlijk fris, mede door de koude harde wind. De gletsjer heeft een oppervlakte van 325m2 en is hiermee een van de grootste ijsmassa’s onder de Noordpoolcirkel. We maken de wandeling naar de gletsjer. Het lijkt wel een maanlandschap waar we op lopen. Wat vooral veel indruk maakt is de borden die op meerdere plekken staan en aangeven tot waar de gletsjer kwam in een bepaald jaartal. Hier is duidelijk te zien hoe ver de gletsjer al is afgenomen in de afgelopen jaren....

Daarna stoppen we nog bij Sunwapta Falls. Hier stort de woeste waterval in een kalkstenen kloof van 18 meter de diepte in.

Dan is het eindelijk zover, we zien voor het eerste deze trip wildlife! Een Elk langs de weg!! Hij is lekker aan het grazen en steekt daarna de weg over. Altijd mooi om te zien!

We vinden het mooi geweest voor vandaag en rijden door naar het dorp Jasper waar we de komende 3 nachten verblijven. We doen eerst boodschappen en rijden dan naar ons “huis”. We logeren bij mensen thuis; onder hun huis hebben ze een volledig ingericht appartement, incl. tuin en bqq. De aardige eigenaar heet ons welkom en laat ons het huisje zien. Er kunnen 6 mensen slapen, 3 slaapkamers en 2 badkamers, dus we hebben ruimte genoeg! We gaan lekker in de tuin zitten. Het is 25 graden dus heerlijk weer.

Na de borrel gaan we lekker een keer zelf koken. Wat een top huisje hebben we, de eigenaren hebben echt overal aan gedacht! John kookt macaroni en ik draai een wasje. Net als thuis 😄

1. Wietse Igesz:
    wauwie!
  2. Els Koppers:
    4 september 2019
    Wat een prachtige plaatjes, WoW!!!
  3. Renée:
    4 september 2019
    Wat ontzettend mooi! We genieten van jullie blog.
  4. Sandra:
    7 september 2019
    Wat een prachtig mooi land!