Yellowstone - dag 1

6 september 2015 - Gardiner, Montana, Verenigde Staten

Dag 9

Om 8.15 uur zitten we in de auto. Het mooie hotel had helaas geen ontbijt.
We rijden langs de mega supermarkt om ontbijt en lunch te halen.
Nadat we nog een kwartier hebben gezocht naar speciale lipbalsum die Mabel graag wil hebben (en we deze uiteindelijk hebben gevonden in deze veel te grote winkel) kunnen we door. Snel nog even tanken en dan op naar Yellowstone.

Het is frisjes vandaag. De auto geeft 10 graden aan. En voor het eerst deze reis - we zijn solidair met Nederland - hebben we regen. Wanneer we de bergen in rijden, worden we getrakteerd op een prachtige regenboog. Als een poort naar Yellowstone.

Regenboog
Het is ongeveer een uurtje rijden voordat we bij de ingang zijn.
We krijgen de kaart en daarbij een waarschuwing voor de beren.
Daar gaan we dan. Het eerste stuk rijden we langs Yellowstone Lake.
Het meer is gigantisch groot: 352 km2.
We rijden er een stukje langs. Omdat er het park zo groot is, bijna 9000 km2, besluiten we naar het noorden te rijden, waar we ook zullen overnachten. Als eerste komen we aan bij de geisers en hot springs van Mud Volcano. Als we uitstappen stinkt het enorm, een mix van de geur van vuurwerk en rotte eieren.
Maar de prachtige geisers maken alles goed. Het is heel bijzonder om te zien en te horen wat de aarde kan produceren. Er komt veel stoom uit de grond en het water borrelt overal. Er is een kleine wandeling die ons nog een paar andere geisers en hot springs laat zien. In het begin van de wandeling ligt een bizon te slapen, op ca. 75 meter van ons pad. Is toch wel een beetje spannend, wat als hij geïrriteerd wakker wordt? Gelukkig blijft hij lekker liggen waar hij ligt. Nadat we het rondje hebben gelopen gaan we weer verder. En even verderop is er nog een stop met een grote geiser.

Bizon vanaf pad Bizon slaapt Mud volacano 2 Mud volcano

Als we verder rijden komen we bij de canyon van YS. Deze canyon is ruim 40 km lang. Het is hier ontzettend mooi! We lopen een stukje en zien een waterval in de verte. Vanaf verschillende uitzichtpunten zien we de waterval in de diepte liggen.
We zien dat je ook heel dichtbij de waterval kan komen, doe een wandeling van
600 meter met een "drop" van 200 meter. Een behoorlijk stijle afdaling, zigzaggend over het smalle pad naar de waterval.
Als we na beneden lopen, beseffen we maar al te goed, dat we ook weer naar boven moeten. Eenmaal beneden aangekomen, hebben we een spectaculair zicht op de enorme waterval. We genieten van dit natuurgeweld, maken foto's en een filmpje en lopen daarna weer terug naar boven. En zoals verwacht is dit best zwaar. Maar zeer de moeite waard!

Waterval van boven aan de weg Waterval op platform John waterval
We stappen weer in de auto. Onderweg prachtige uitzichten, nog een waterval en hier en daar in de verte een bizon of een hert.

Wanneer we opeens overal auto's langs de weg zien staan, stoppen we meteen.
Dat betekent altijd dat er iets bijzonders te zien is. Ik pak mijn camera en we lopen snel naar de rand van het bos, waar iedereen met camera's en verrekijkers staat.
We vragen wat er te zien is. Het is een beer. Een BEER! Maar slechts enkele mensen hebben de beer (met babybeer!!!!) gezien. We lopen een stukje heen en weer, turend tussen de bomen, maar helaas. Mama en baby beer zijn nergens meer te bekennen.

Canyon 1
We rijden vervolgens nog een route van 14 kilometer over een onverharde weg, waar de kans op het zien van wildlife groot is. Het is een mooie route, maar we zien slechts 3 kleine vogeltjes, 1 eekhoorn en een bizon zo ver weg, dat het zonder verrekijker net een rots is.

Elks
Wanneer we eind van de middag vlak bij de noorduitgang van her park zijn, zien we nog een kudde Elks. Toch weer een paar foto's gemaakt. Blijft mooi om te zien.
Dan rijden we door naar ons hotel, net buiten het park. De kamer is echt veel te duur, maar dat is alles in en vlakbij YS.  De kamer zelf is het alles behalve waard, muf en oud. Alleen het uitzicht op de rivier is erg mooi. Maar daar is ook alles mee gezegd.
En over de WiFi nog maar niet te spreken, die valt er om de minuut uit.
We gaan iets eten in dit piepkleine dorpje bij de plaatselijke steakhouse. Voor het eerst in het land van de hamburgers, bestel ik er een, en hij smaakt prima!
Er valt hier verder weinig te beleven dus we gaan terug naar ons hotel, waar ik mijn blog schrijf en John kijkt naar de US open, op een tv waar je amper de bal kunt volgen.
Morgen staat ons weer een nieuwe dag te wachten in het prachtige Yellowstone.

Uitzicht vanaf hotelkamer
PS: vandaag hebben we helaas geen foto's kunnen uploaden vanwege de slecht WiFi.
Maar als je benieuwd bent naar wat we allemaal gezien hebben vandaag, morgen proberen we de foto's van vandaag erbij te zetten.

1. Martijn en Joey:
    6 september 2015
    Hoi Claudia en John, het klinkt allemaal erg mooi!! We zien de foto's nog wel verschijnen!! Weer lekker genieten en hopelijk zien jullie nog een beer!! Fijne dag!! X van ons
  2. Ria van elk:
    6 september 2015
    Wat jammer dat jullie yogi gemist hebben, maar misschien komen jullie die nog wel tegen. En alweer zo'n mooi park waar van alles gebleven valt. Geniet verder van jullie reis.xxxx
  3. Rob &Anja:
    6 september 2015
    Throw on your jeans,shine up your boots,and grab you zelf a Cold one!

XX
  4. Rogier:
    6 september 2015
    Vandaag weer even bij gelezen; ik liep een paar dagen achter :-). Mooie verhalen weer en leuk wat achtergrond informatie te lezen (legende achter Devils Tower bv). Veel plezier daar!
  5. Jan mulder:
    6 september 2015
    Leuk om te lezen allemaal.