Olifanten

2 september 2023 - San Simeon, California, Verenigde Staten

Dag 2 - Highway 1

Toen we gister op op hotelkamer kwamen, lagen er oordopjes op het nachtkastje. We kwamen er heel snel achter waarom. De airco maakte zoveel lawaai, het leek wel alsof er een vliegtuig opsteeg. Ondanks de oordoppen hebben we toch een onrustige nacht, natuurlijk ook door de jetlag. Om 5.00 uur zijn we allebei klaarwakker. Prima, laat de dag maar beginnen!

Als we om 7.00 uur in de auto stappen regent het zacht. De zwervers die we in veel straten zien, passen bij het mistroostige weer. Soms is het een hele straat vol tenten en zelfgemaakte overkappingen. Vaak zijn ze ook helemaal alleen. Triest om te zien. Ik kan er niet tegen. Heb je maar 1 leven en dan moet je het zo doorbrengen. Ik vraag mij altijd af wat hun verhaal is waardoor ze in deze ellendige situatie terecht zijn gekomen.

We rijden richting de Highway 1, ook bekend als de Pacific Coast Highway. Een van de mooiste kustroutes ter wereld zegt men.

We rijden langs de kust en komen snel bij Malibu. We zien tientallen, misschien wel meer dan 100 mensen in de zee liggen, wachtend om de perfecte golf. De golven zijn behoorlijk hoog, dus dat moet goed komen! Er staan ook allemaal prachtige huizen, gebouwd aan/op het strand.

Even later komen we aan in Santa Barbara en gelukkig is het inmiddels droog. Het is een mooie badplaats met veel palmbomen langs het strand. We parkeren de auto en lopen de bekende pier op. Daarna vervolgen de route via de 101. We rijden een stuk langs de kust en daarna gaat de route verder door bergen en een heuvelachtig landschap met een paar grote ranches en daarna volgen er enorm veel wijnvelden. Een proeverij zou best leuk zijn, maar het is pas 11.00 uur, dus beter maar overslaan!

Rond 13.00 uur komen we aan in het plaatsje San Simeon waar we overnachten. We rijden door naar Piedras Blancas Elephant Seal, hier liggen heel veel zee-olifanten op het strand. Lekker te chillen, dicht tegen elkaar aan, kleintjes spelen met elkaar en sommige grote exemplaren moeten soms even bewijzen wie de baas is. We blijven hier een tijdje staan, erg leuk om naar te kijken. Vlak voor onze neus zit een schattig eekhoorntje iets lekkers op te peuzelen en ook schiet er een hagedis uit de struiken vandaan.

Daarna rijden we door over de Highway 1, die steeds mooier wordt met het passeren van elke mile.

We rijden steeds hoger en de afgronden worden dus steeds dieper. Het is prachtig hier. Een aantal maanden geleden is helaas door het slechte weer, een heel stuk weg kapot geslagen. Ze zijn nog steeds bezig om dit te herstellen. Hierdoor kunnen we helaas de weg niet doorrijden tot onze volgende bestemming.

Morgen moeten we er via een andere snelweg er omheen rijden en dan via de noordkant een stuk naar het zuiden rijden, om zo het mooiste gedeelte van de weg te kunnen zien.

We rijden terug naar ons hotel. Op de heenweg hadden we al een aantal roofvogels langs de weg zien zitten, maar we konden niet stoppen omdat er een auto achter ons zat. Als we er nu langs rijden, zitten ze er nog steeds. Dit keer zit er geen auto achter ons, dus we kunnen wel stoppen zodat ik goede foto’s kan maken. Al snel zie ik waarom al deze aasgieren hier zitten, er lig een dood hert in de greppel. Een feestmaal dus voor deze vogels.

Genoeg gereden voor vandaag, dus we rijden naar ons hotel. Inchecken en even relaxen. Onder het genot van een lekker witte wijn uit Californië, begin ik aan mijn verslag. Rond 17.30 uur beginnen onze oogjes te prikken en besluiten we om uit eten te gaan, voordat we in slaap vallen.

Best lekker gegeten, verse groente erbij zelfs. Daarna terug naar ons hotel, beetje tennis kijken en ons best doen om nog even wakker blijven, zodat we morgen weer iets beter in het nieuwe ritme komen.

PS: alle foto’s zijn te zien onder het kopje foto’s.

1. Aimée:
    3 september 2023
    Wat een bekende plaatsen van televisie passeren jullie via de mooie kustweg. Ik lees net dat Ophray in Santa Barbara woont. Hopelijk lukt het omrijden goed.
  2. J.mulder:
    3 september 2023
    De start is een beetje vals met de airco maar verder ziet het er weer spectaculair uit.
  3. Eline:
    3 september 2023
    Leuk om te lezen, heel veel plezier op deze mooie trip!
  4. Rogier:
    Mooie verhalen weer!