Yellowstone - dag 3

8 september 2015 - Yellowstone National Park, Verenigde Staten

Dag 11

Het is vandaag Labour Day in Amerika. Een feestdag ter ere van alle arbeiders, waarop alle Amerikanen vrij zijn. Dat verklaart misschien waarom er hier al zoveel hotels vol waren toen wij vorig jaar oktober gingen kijken naar de hotels hier in het park.

Het hotel waar we nu verblijven, is niks mis mee. Mooie ruime en schone kamer en een heerlijk ontbijt erbij. Voor het eerst een hotel waar ze zelfs gekookte eieren heben! Wel koud en keihard, maar desalniettemin smaakt het eitje heerlijk!

We hebben een supermarkt gevonden waar ze lekker vers brood hebben, dus dit nemen we mee voor de lunch.
Het is een koud begin van de dag: 2 graden!! Later op de dag is het 12 graden, maar gelukkig wel de hele dag volop zon.

Old Faithfull met John Uitbarsting Old Faithfull O.F.

We gaan vandaag als eerste naar de bekendste geiser van Yellowstone; Old Faithfull.
Een uitbarsting is om de 60 tot 80 minuten en kan tot 32.000 liter kokend water zo'n 56 m hoog spuiten. We komen hier om 10.00 uur aanrijden op een bord staat dat de volgende uitbarsting rond 10.30 uur zal zijn. We halen eerst even snel koffie en gaan dan vooraan zitten. Hij houdt ons nog even in spanning, maar dan begint hij het water omhoog te spuiten. Spectaculair om te zien! Helaas staat de wind wel een beetje verkeerd, waardoor we soms meer stoom zien dan water, maar toch erg gaaf!

Lake Hot spring Spring samen

Als hij klaar is met zijn voorstelling rijden we verder naar het zuiden.
We maken een aantal korte en langere wandelingen langs nog meer geisers en hot springs. Mickey Mouse heeft ook zijn handtekening nog achtergelaten op de Walk of fame!

Micky mouse

Het gebied waar we al twee dagen zijn, is eigenlijk een grote vulkaan.
De laatste uitbarsting is al erg lang geleden, 630.000 jaar.
De magma vlak onder de aardbodem zorgt voor alle prachtige geisers en hot springs.
We lezen bij het Visitor Centre dat er jaarlijks duizenden kleine aardbevingen zijn waar je niks van merkt. Een nieuwe uitbarsting van een dergelijke omvang als 630.000 jaar geleden, zou niet alleen catastrofaal zijn voor de wijde omtrek van het park, maar kan ook een 'vulkanische winter' opleveren die op het gehele noordelijk halfrond nog jarenlang het leven ontwricht.

Voor het nuttigen van onze lunch, hebben we weer een mooie picknickplek gevonden in het bos. Genieten!

Elks bij rivier Boze bizon Visser

Ook vandaag zien we weer bizons en Elks. We zien vanaf de weg een man in de rivier staan. Hij doet aan "flightfishing". We stoppen even om het rustig te kunnen bekijken. Het is net alsof we naar een reclame van John West aan het kijken zijn!
Vlakbij staan ook twee vrouwtjes Elks te grazen. Ik sta best dichtbij om foto's te maken, maar als ze plotseling mijn kant op komen, vlucht ik toch maar snel de auto in.

Helaas hebben we nog geen beren gezien. Alhoewel, vanmorgen in de badkamer was er een bruine beer die een spontane overstroming veroorzaakte, waardoor de hele badkamervloer onder water stond, maar dat geldt natuurlijk niet echt....
Ik zeg niet wie van ons reisgezelschap de veroorzaker was van dit natuurgeweld, but it wasn't me!

Tegen de avond lopen we het dorpje in. Snuffelen rond in de winkeltjes en gaan dan eten bij een kleine bistro. Als we binnenkomen komt de geur van knoflook ons tegemoet. We bestellen allebei een pasta en het smaakt heerlijk!

Morgen weer op naar de volgende bestemming: Grand Teton National Park.
Ook hier leven beren en wolven, dus wie weet hebben we morgen meer geluk op het zien van deze wilde dieren!

1. Martijn:
    8 september 2015
    Hahaha.....je moet die bruine beren ook niet te veel voeren...daar krijg je ellende van ;-)
    Leuke verhalen clau.
  2. Martijn en Joey:
    Hahahaha
    Mooie foto's weer!
    Fijne dag!
  3. Ria van elk:
    8 september 2015
    Had die neger de trein gemist????? Ha ha.
    Leuk verhaal Claudia en de foto's zijn byzonder mooi.
    Fijne reis verder xxx
  4. Thea en Theo:
    8 september 2015
    Hoi Claudia en John wat is het weer geweldig om jullie reisverhalen te lezen en mooie foto's te zien. Wat een prachtige natuur, parken en uitgestrekte landschappen zijn er weer te zien!! Ook de dieren in het wild zijn prachtig. Misschien binnenkort ook nog een Beer maar wees voorzichtig ze kunnen ook een autoruit kapot slaan.
    Heb ik op een camping in het Seqouia park gezien.
    Veel plezier en een mooie reis nog. Grts Thea
  5. Rob &Anja:
    Ha ha
  6. Steffie:
    8 september 2015
    Ik dacht dat IJSLAND heel bijzonder was, maar dit is werkelijk
    enorm!, wat een natuur. Ik, die altijd een lage dunk had van Amerika, geweldig.