Dag 8 & 9 - New Orleans, Louisiana.

10 september 2017 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Nadat we hebben ontbeten en de koffers weer hebben ingepakt, zitten we omstreeks 9.00 uur in de auto. Op naar New Orleans, maar voordat we daar naartoe gaan, gaan we eerst nog een 'Swamp tour' doen. We komen daar om ongeveer 12.30 uur aan.

De tour begint pas om 14.00 uur, dus we hebben nog even rustig de tijd om te lunchen en een beetje rond te lopen. De tour begint iets eerder, om 13.30 uur

We hebben een paar dagen geleden al een soortgelijke trip gedaan, maar we verwachten dat deze tocht ook weer heel mooi zal zijn. Als we een paar minuten op de boot zitten en midden op de brede rivier, geeft de gids van de boot flink gas en gaat de boot met hoge snelheid over de rivier. Super! Op een gegeven moment staan er allemaal huisjes langs de rivier. De eigenaren van de huisjes bouwen deze helemaal zelf en je kunt er niet met de auto komen, dus alle materialen moeten per boot naar de huisjes worden gebracht. Flinke klus dus, maar dan heb je ook wat!

Even verderop staan er ook een aantal grote luxe huizen. Bij dit stuk moet de boot flik gas terug nemen. Daarna gaat de snelheid weer omhoog. Na een paar minuten stoppen we voor een blauwe reiger die als een standbeeld in het water staat.

Daarna is het showtime. De ranger/kapitein pakt een stok en doet daar een stukje worst aan en gooit marshmallows in het water. De alligators zijn er dol op, meteen komen er een aantal aangezwommen. Met de stokt lokt hij ze uit en komen ze met hun enorme kaken het water uitgerezen. Best spannend om dit van zo dichtbij te zien.

Daarna varen we verder. Dan zien we varkens. Ja, je leest het goed: varkens! Sinds een jaar of 3 leven er een aantal varkens in een gedeelte van het moeras. Ze kunnen zwemmen en zijn ook dol op de marshmallows. Grappig om te zien!Even verderop zien we nog een Racoon (wasbeer) lopen.

Dan gaan we op weg naar een plek waar het territorium is van een hele grote alligator. Hij ligt niet op zijn vast chillplek, maar je ziet wel in de modder zijn sporen liggen.

We varen verder en zien onderweg nog een hele baby-gator liggen op een tak. Dan ziet we opeens een hele grote gator aan komen zwemmen. Wauw, wat een beest. Ook deze wordt gelokt met worstjes en marshmallows en hij komt ook weer heel erg dichtbij. Indrukwekkend. Hierna varen we weer terug, met een hoge snelheid over de rivier. Ook dit was weer een prachtige tocht!

Eenmaal bij de auto aangekomen stellen we de TomTom in voor ons hotel in New Orleans. De straat wordt niet herkend. Hm, als dat maar goed gaat in die grote stad. We rijden inderdaad een stukje verkeerd, maar daarna rijden we gelukkig meteen naar    ons hotel. Daar aangekomen laden we de spullen uit de auto en geven de sleutel af, want de auto kan niet bij het hotel blijven staan.

Snel de spullen in de kamer leggen en dan meteen de stad in. Maar eerst een welkomstdrankje bij de hotelbar. Ik bestel en cocktail, de specialiteit van het huis. Erg lekker, maar hakt er wel in zeg maar. De bekende en drukke straat 'Bourbon Street' ligt 1 minuut lopen van ons hotel. Als we ons hotel uitlopen komt live muziek van alle kanten op ons af. We lopen de straat in en kijken onze ogen uit. Wat een drukte en gezelligheid. We slenteren langzaam de lange straat door, gaan af en toe ergens naar binnen om naar de live muziek te luisteren en natuurlijk een drankje te drinken. Bij de eerste band waar we gaan kijken, zegt de zanger als we binnenkomen: this is one of my favorits. Als hij begint te spelen, blijkt dat voor mij hetzelfde te zijn: Burn to Run van Bruce!

We kijken overal onze ogen uit. Vrijgezellenfeesten, artiesten op straat, bijzonder geklede mensen. We gaan een hapje eten en kunnen op een gallerij zitten, hiervan hebben ze er heel veel in de stad. Ze noemen dit geen balkon, omdat het rust op pilaren. Hier vandaan hebben we een mooi uitzicht over de drukke straat.

Het is hier traditie dat er mannen op de galerij staan en kettingen gooien naar vrouwen die ze leuk vinden. Vrouwen met veel kettingen zijn dus in trek.

Na het eten lopen we weer verder door Bourbon Street. We gaan een countybar in. Hier staat ook een rodeo waar je voor $ 5,00 een ritje op mag wagen. Een paar mensen gaan op en af en dan komt een een jonge dame, behoorlijk aan de maat.

Ze trekt haar shirt uit en vervolgens ook haar bh. Okay. Topless gaat ze op de stier zitten. Het blijkt dat je dan niets hoeft te betalen. Ik voel plaatsvervangende schaamte.

Om een uur of 23.30 uur houden we het voor gezien.

's Nachts worden we wakker omdat iemand met zijn pasje probeert onze kamer in te komen. Net als we willen zeggen dat ze verkeerd zijn, hebben ze het zelf ook ontdekt.

De volgende ochtend lopen we om een uur of 10.00 weer in de stad. Het is heerlijk weer, de zon schijnt volop vergezeld door een lekker briesje.

Er is zoveel te zien en doen dat we eigenlijk niet weten waar we moeten beginnen. We besluiten dan ook om een rondtour te boeken. Zo kunnen we in de korte tijd dat we er zijn, toch veel zien en leren van en over de stad. De tour begint om 12.30 uur, dus we hebben mooi nog even de tijd om te ontbijten. Bijna overal moet je je eerst melden bij een dame bij de ingang, die brengt je naar een tafel of zet je naam op een lijst, dat betekent dus wachten. Het duurt bijna een half uur voordat we aan de beurt zijn. We bestellen allebei een omelet (met aardappeltjes, tja zit er gewoon bij). Het is een flinke hap, zo kunnen we er weer even tegen! Omdat het eten zolang heeft geduurd zijn we nog maar net op tijd voor de tour.

Onze gids is echt een gezellige gozer. Hij vertelt veel over de stad, zijn inwoners en de geschiedenis. Ondertussen grapt hij erop los.

Wanneer we bij een kerkhof aankomen stappen we uit de kleine bus. We hadden deze bijzondere kerkhoven weleens op tv gezien, maar in het echt is het nog indrukwekkender. De graftombes liggen allemaal boven de grond De gids legt uit hoe het allemaal in zijn werk gaat. In 1 graftombe kunnen wel 100 mensen (uit 1 familie)!

We rijden weer verder. Hij vertelt veel over de verwoestende orkaan Katrina waar in 2005 ruim 1800 mensen bij zijn omgekomen.  Op een aantal plekken kun je zien hoe hoog het water heeft gestaan. Onvoorstelbaar.

Na ongeveer 2,5 uur is de tour afgelopen. Onze gids genaamd Kris Baptiste verteld dat hij ook muzikant is en laat zijn laatste single horen. Zou toch grappig zijn als hij doorbreekt, dan hebben wij mooi bij hem in de bus gezeten!

We lopen weer door de stad. Een ander gedeelte, vlakbij de Missisippi.  We komen langs café Monde, waar ze volgens vele de lekkerste beignets, bekendste lekkernij uit New Orleans, verkopen. Er staat een mega lange rij. Ik denk zeker 60 mensen. Daar hebben wij geen zin in. Het zijn tenslotte ook maar beignets.

Eind van de middag komen we weer aan bij Bourbon Street, waar we ons weer de hele avond vermaken in het uitgaansleven. Wanneer we uiteindelijk weer terug in het hotel zijn, zijn we kapot van al het lopen. We hebben geen benen meer over.

We zetten de tv nog even aan om te kijken naar de ontwikkelingen van orkaan Irma. Alhoewel wij gelukkig weg zijn uit het gebied waar Irma huis gaat houden, kan het toch best zijn dat we er een klein beetje last van gaan krijgen maandag en dinsdag d.m.v. wind en flinke regenval. Laten we hopen dat het mee zal vallen.

1. Julischca:
    11 september 2017
    De natuurtrips die jullie doen zijn prachtig, maar New Orleans is ook heel bijzonder hè? Het bruist er met al die muziekanten op straat en in de horecagelegenheden. Geniet er maar van.
  2. Ria van Elk:
    11 september 2017
    Wat leuk weer om te lezen wat jullie allemaal meemaken, en genieten van jullie reis. En wat een gezellige stad is New Orleans met al die muzikanten. Veel plezier nog verder.