Yosemite

6 september 2023 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Dag 4 - (onderweg naar) Yosemite

Vanochtend zaten we om 8.30 uur in de auto, helaas geen ontbijt bij het hotel vandaag.

De eerste stop is Santa Cruz. Het is 9.15 uur als we er aankomen. We gooien wat kleingeld in de parkeermeter en lopen naar de bekende boardwalk, een hele grote kermis direct aan het strand gelegen. Het is nog vroeg en helaas is de kermis nog dicht. We wandelen er even overheen, maar er is natuurlijk nog niet veel te beleven en onze parkeermeter loopt na 40 minuten af. Maar we hebben nog een lange rit naar Yosemite voor de boeg, dus we stappen weer in de auto. We hebben ook nog niet ontbeten en we willen wat boodschappen doen voor de komende dagen, dus we gaan op zoek naar een supermarkt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Na lang zoeken hebben we er eindelijk een gevonden. We doen inkopen en vervolgen onze weg.

De navigatie stuurt ons over binnenwegen, waardoor we wel meer zien van de omgeving. De talloze en onwerkelijk grote akkers waar groente en fruit wordt verbouwd en waar werklui met een capuchon over hun hoofd ter bescherming tegen de zon, gebogen het fruit staan te plukken. Wat een ontzettend zwaar en uitzichtloos rotwerk moet dat zijn. De typisch Amerikaanse huisjes, trailerparken, grote ranches, verlaten boerderijen. Het is een constant wisselend plaatje en onderweg denk ik steeds, dáár wil ik een foto van nemen. Maar het schiet natuurlijk niet op als we om de haverklap moeten stoppen, dus ik sla alles op in mijn hoofd.

Om 3.00 uur komen we aan bij Yosemite Nationaal Park. We kopen een toegangspas en we rijden door naar onze favoriete plek van ons vorige bezoek: Glacier Point. Na 10 minuten rijden we door een tunnel en bij het uitrijden daarvan worden we getrakteerd op “Tunnel View”. Een prachtig uitzicht op een aantal highlights uit het park. We stappen uit om een paar foto’s te maken en vervolgen onze route van een kleine 1,5 uur naar Glacier Point, wat op 2200 meter hoogte ligt. Eenmaal aangekomen op de bomvolle parkeerplaats lopen via het wandelpad naar de vele uitzichtpunten. Het is hier echt zo ongelofelijk mooi, we worden er gewoon stil van. Uiteraard nemen we een aantal foto’s en daarna gaan we op een rots zitten, alleen maar om ons heen kijken en genieten van dit overweldigende uitzicht. Op de foto’s die we maken is niet goed te zien hoe oogverblindend mooi het hier in werkelijkheid is.

Na een poosje lopen we terug naar de auto en rijden in een uurtje naar ons hotel. Het hotel ligt op 5 minuten rijden van de ingang van het park. We checken in en rijden naar onze kamer. We zitten op de 3e en hoogste verdieping, helemaal op de hoek op het laatste gebouw op het complex. We hebben een balkon en vanuit daar kijken we naar de bergen. We gaan lekker buiten zitten en onder het genot van een drankje genieten we nog na van de middag.

Op het menu staat vanavond pizza, versgebakken bij het restaurant op het complex. We nemen ze mee naar ‘huis’ en peuzelen ze lekker op ons balkon op.

Vandaag en morgen geen internet, dus ik kan mijn verhaal niet plaatsen. Wel jammer, maar verder mis ik het eigenlijk helemaal niet. Lekker rustig!

Yosemite - dag 2

Na een zelf gemaakt ontbijt - een lekker gebakken eitje op een geroosterde bagel - en met een fantastisch uitzicht op de bergen, gaan we op op pad. We parkeren de auto en pakken de shuttlebus. De eerste wandeling op het programma is de Mist trail, hier loop je op een gegeven moment zo dicht langs de waterval dat je van de mist hiervan aardig nat kan worden. Leuk! We beginnen vol goede moed. De wandeling is behoorlijk steil omhoog. Af en toe even op adem komen en weer door. We worden wel aangemoedigd door heel veel vrolijke en brutale eekhoorntjes. Als de eerste helft erop zit, staat er dat de Mist trail zelf is afgesloten. Een ranger komt naar ons toe en vertelt ons wat het alternatief is van de route. Veel te lang omlopen en niet door de mist. We hadden zelf beneden ook al een briefje zien hangen, maar we dachten - tegen beter weten in - misschien is de route toch helemaal te lopen. Helaas, we besluiten terug te lopen. De aardige ranger geeft ons nog een tip mee voor een andere, minder zware, maar mooie wandeling. We lopen weer terug naar beneden (hebben we dit allemaal omhoog gelopen?) en zien alle mensen ploeterend naar boven lopen.

Beneden pakken we de shuttle weer en stappen meteen bij de volgende halte uit, next stop: Mirror Lake.

Het is een mooie wandeling langs een rivier met hoge bomen en grote rotsen. Aan het einde van de wandeling ligt het mooie, enigszins uitgedroogde meer. We lopen over de rotsen naar de overkant van de rivier en lopen daarna weer terug. Goeie tip van de ranger deze hike!

We lopen terug naar de shuttle en stappen uit bij de parkeerplaats. We stappen weer in de auto en rijden naar gezellige picknickplek midden in de bossen. Genieten! Daarna rijden we langs de mega imposante granieten bergwand van 900 meter hoog: El Capitan, deze is is erg populair bij bergbeklimmers. Met de verrekijker spotten we een aantal van deze durfals, respect! Als laatste stoppen we nog even bij een waterval. We moeten een klein stukje naar boven lopen over de rotsen om het watergeweld van dichtbij te kunnen zien.

Genoeg inspanning voor vandaag, tijd om te relaxen. We rijden terug naar het hotel, trekken onze badkleding aan en nemen een duik in het zwembad. Heerlijk daarna even de voetjes omhoog op een loungebedje, met een prachtig uitzicht over de bergen. Daarna gaan we een drankje doen op het terras naast de rivier. Na een tijdje krijgen we trek en gaan we een hapje eten op het terras ernaast.

Terug op de hotelkamer genieten we op het balkon nog even van de ondergaande zon en de wakker wordende krekels.

We zijn gesloopt. Volgens John was de eerste wandeling vanmorgen de zwaarste die we ooit gelopen hebben. Zou zomaar kunnen, ik ga de weddenschap niet aan dit keer 🙃

Genoten van 1,5 dag in Yosemite. Wat een fantastisch park is dit toch, met zijn imposante rotsformaties, mooie valleien, meren, woeste rivieren, watervallen en prachtige bossen. Helaas geen beer gezien. Wel een vreemde blauwe vogel. We doen het ervoor!

Morgen weer op naar een nieuw avontuur!

1. J.mulder:
    7 september 2023
    Goed om weer wat te horen , telefoontje was ook heel leuk. Jullie maken weer veel mee en doen ongelooflijk mooie ervaringenop.
    Veel reisplezier nog.
    Julischca en pa
  2. Rinda:
    7 september 2023
    Mooi. Lekker genieten. Denk aan je krullen, Clau als je door mistige ruimtes loopt. 😂
  3. Thea en Theo:
    7 september 2023
    Wat een mooie en heerlijk leesbare verslagen zijn dit. Een genot om te lezen..... het is alsof wij het meebeleven met jullie... vooral Thea geniet er dubbel van omdat zij er ook is geweest en dus veel bekends ziet 😘 zeker met de prachtige foto's erbij. 👍👍 wij wensen jullie nog heel veel prachtige dagen en zien uit naar de verslagen. Liefs Theo en Thea