Highway 1

3 september 2023 - Monterey, California, Verenigde Staten

Dag 3 - Highway 1

Het voornemen om laat naar bed ging mis toen we allebei rond 20.00 uur in slaap vielen met de tv nog aan. Ik schrok wakker van gejuich op tv van een tenniswedstrijd en heb toen snel nog even mijn verslag geplaatst.

De volgende ochtend zitten we na een authentiek Amerikaans ontbijt, om 8.00 uur in de auto. Eerst even tanken (V8 is aardig dorstig) en dan gaan we op weg naar het andere gedeelte van de Highway 1. Na ongeveer twee uur (om)rijden over de snelweg komen we aan in het plaatsje Monterey. We beginnen daar met de bekende 17-mile drive. Deze prachtige scenic route brengt ons langs beeldschone natuur, waarvan een groot gedeelte langs de Pacifische kust en ook langs beroemde golfbanen en villa’s die bewoond worden door the rich and famous.

Daarna rijden we meteen door naar de Highway 1. Hier pakken we het gedeelte van noord naar zuid. Volgens velen is dit een van de mooiste kustroutes ter wereld. We hebben niet veel meters nodig om dit te geloven. Na iedere bocht worden we weer getrakteerd op nog meer spectaculaire uitzichten. Zo jammer dat we niet de hele route door hebben kunnen rijden vanwege het stuk wat is afgesloten, maar het is wat het is. We rijden op een gegeven moment over de beroemde Bixby Creek Bridge. De boogbrug van 85 meter hoog en 218 meter lang is nog steeds een van de hoogste betonnen bruggen ter wereld met één ononderbroken overspanning. De brug heb ik vaak in de serie Big Little Lies (dikke tip!) voorbij zien komen. Gaaf om er nu zelf ook een keer overheen te rijden. Het is er zo druk dat we niet kunnen stoppen om even uit te stappen en foto’s te nemen, dus we rijden door. Na een tijdje stoppen we bij een restaurant om iets te drinken. We lopen helemaal naar achteren waar we onder het genot van een drankje een fantastisch uitzicht hebben over de oceaan.

Het is halverwege de middag en omdat we nog een heel stuk terug moeten rijden, besluiten we om terug te gaan. Gelukkig kunnen we nu bij de Bixby brug wel even stoppen om foto’s te maken. Daarna rijden we door naar een klein State Park waar we een korte wandeling maken, waar je op het einde een grote rots in de zee ziet waar heel veel zeeleeuwen op liggen. Na een klein uur zijn we weer bij de auto en rijden we naar ons hotel.

Even een drankje, opfrissen en daarna rijden we naar de Fishermens Warf. Als we uitstappen horen we het ‘geblaf’ van zeeleeuwen. Ze liggen met velen op en naast elkaar. Ook zwemmen er nog een aantal in de haven. Grappig om te zien, en we zijn niet de enigen die dat vinden, er staan minstens net zoveel mensen als er zeeleeuwen liggen. Vervolgens lopen we over de gezellige boulevard, met overal eettentjes, snoepwinkels en souvenirwinkels. Helemaal aan het einde van de boulevard gaan we iets eten. We krijgen een tafel naast het raam en hebben uitzicht op de  zee en de haven. Af en toe zien we een paar zeeleeuwen in het water, zo leuk om te zien!

We hebben een fles wijn bij het eten besteld, maar we hebben ons eten al heel snel en de wijn is nog lang niet op. Normaal hebben we er niet zoveel moeite mee, maar we zijn het wel zat en willen graag weg. We doen iets wat we nog nooit eerder hebben gedaan, we vragen een doggybag voor de wijn 😂. Ze doen er een tasje omheen, helemaal top. We wandelen terug naar onze auto en rijden terug naar ons hotel. Was weer een topdag!

Morgen rijden we naar een van onze favoriete parken van de eerste reis: Yosemite!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Julischca:
    4 september 2023
    Mooi ! En lekker weer zo te zien !
  2. Rogier:
    4 september 2023
    Prachtig landschap inderdaad die brug is wel bijzonder. Doggybag zijn we hier inderdaad niet gewend maar ook wel weer logisch als je nog een halve fles wijn over hebt en er wel 'klaar mee bent' :-)
  3. Christien:
    4 september 2023
    Ik ben er weer bij, zo leuk om te lezen. Geniet van een prachtige vakantie!
  4. Eetje:
    4 september 2023
    Wat leuk al die zeeleeuwen!