Dag 13 - Campbell River

11 september 2019 - Campbell River, Canada

❗️❗️lang verslag ❗️❗️

Vandaag is het eindelijk zover, we gaan op een grizzly excursie. Op advies hebben we dit al ruim een jaar van te voren geboekt. De grizzly’s gaan vanaf ongeveer half augustus een paar weken op jacht om de zalmen die dan in de rivier zwemmen eruit te vissen, om zo heel veel calorieën binnen te krijgen, voordat ze aan hun winterslaap beginnen.

Ik zeg excursie, maar het voelt eigenlijk als een expeditie. Expeditie Grizzly.

We verzamelen om 7.45 uur in de haven. We krijgen een heel dik pak aan, wind- en waterdicht. Verder een muts en een skibril. Dat lijkt allemaal overbodig, maar als we op de boot zitten en de gids geeft gas met de boot, zijn we blij dat we er zo bij zitten!

Gister kregen we per mail een bericht dat de overdekte boot waarmee we zouden gaan, kapot is en we gaan nu met een zodiak. Wel heel cool natuurlijk (letterlijk en figuurlijk).

Er hangen twee motoren achter de boot van ieder 200pk, dus we hebben behoorlijk de vaart erin. We varen eerst naar open water, door behoorlijk hoge golven. Dan zien we twee bultruggen zwemmen ✅. De gids legt de boot stil zodat we naar de walvissen kunnen kijken en foto’s kunnen maken. WAUW!

Daarna vervolgen we onze trip. De gids besluit om iets meer uit het open water te blijven omdat er een flinke wind staat. Na een poosje komen we weer twee bultruggen tegen. Het is lastig om ze op de foto te krijgen, want je weet niet waar en wanneer ze weer opduiken. Ik weet er toch een paar te maken en ook een mooie van de staart die boven het water uitkomt.

We gaan weer door. Het is - inclusief de twee bultruggenstops - totaal 2 uur en 45 minuten varen naar onze eindbestemming, Toba Inlet. Het is ongelofelijk mooi om te varen langs de talloze eilanden langs VI. Als we zijn aangekomen bij Toba Inlet heb ik het inmiddels toch wel koud gekregen. We stappen uit de boot en doen onze pakken uit. Dan krijgen we een warm welkom van de mensen die daar wonen en werken. In the middle of nowhere.

Het zijn de ‘First Nations’, de inheemse bevolking. Ze zingen een lied voor ons en vervolgens moet iedereen van ons zich kort voorstellen. Heel bijzonder!

We krijgen allemaal een lunchpakket en een van de mensen van het eiland rijdt ons met een busje verder het eiland op, nog verder de wildernis in. We stoppen bij de eerste houten toren, deze hebben ze speciaal gebouwd, zodat de mensen veilig in een toren de beren kunnen observeren. Voordat we uitstappen, kijken onze gidsen eerst of de kust veilig is om uit te stappen. We krijgen groen licht, stappen uit en ja hoor, dat loopt een Grizzly, zo naar de rivier. Ik vind het zo gaaf, ik krijg er kippenvel van! We volgen hem een poos als hij stroomopwaarts loopt. Als hij uit ons zicht verdwijnt stappen we weer in de bus en rijden een klein stukje verder naar een andere toren. Daar lopen drie Grizzly’s. WAUW! ✅

Een van de drie maakt een snoekduik en heeft een zalm te pakken. Hij loopt ermee in zijn bek naar de oever en begint de zalm te verscheuren en op te eten. Niet normaal zo gaaf het is om dit te zien! Het voelt alsof we midden in opnames zitten van een documentaire van National Geographic.

We maken allebei heel veel foto’s en filmpjes. Tussendoor kijken we om de beurt met de verrekijker. Dat is helemaal top, we kunnen hiermee van zo dichtbij kijken dat we de graten van de zalm kunnen zien en de tanden en klauwen van de beer. Er lopen nog twee beren langs de rivier. De ene staat de hele tijd een beetje onnozel om zich heen te kijken en de andere, een vrouwtje, loopt langs de rivier en eet de restjes op die ze onderweg tegenkomt. Ze vangt zelf geen zalm. Ik vraag aan de gids wat er met de beer aan de hand is. Hij vertelt dat het al een oudere beer is. Ze is ook aan de magere kant. Vermoedelijk is ze aan het aftakelen. Ze heeft afgelopen winter ook geen baby’s gehad. Dat is ook een teken dat het niet zo goed gaat met haar. Triest, maar dat is de natuur... Even later verlaat ze de rivier en gaat ze liggen slapen tussen twee bomen in.

Wist je dat?

• beren ongeveer 23 uur per dag eten en slechts 1 uur slapen?
  • een vrouwtje de hele zomer paart met vrijwel alle mannetjes die ze tegen komt? Alle embryo’s zweven vervolgens als het ware door haar lijf. Als ze de winterslaap ingaat, en ze heeft voldoende calorieën in haar lijf, worden de eitjes echt bevrucht. Het kan dus zomaar zijn dat in een worp, een vrouwtje twee of drie baby’s krijgt van allemaal verschillende vaders. Als ze niet voldoende calorieën heeft, krijgt ze ook geen baby’s.
  • Grizzly’s sneller kunnen lopen dan een renpaard?

We gaan naar de volgende toren. Ook daar zien we in de verte weer een beer aankomen lopen langs de rivier. We volgen hem tot hij onze toren voorbij is gelopen. Onderweg zien we hem ook nog een grote boodschap doen, moet ook gewoon gebeuren 💩.

Hierna stappen we weer in de bus en rijden weer terug richting de boot. We hebben ongeveer drie uur van dit bijzondere spektakel mogen genieten. Er was overigens maar 1 andere groep mensen daar (die we niet gezien hebben) dus het is absoluut geen massatoerisme hier. Onderweg in de bus zien we nog een adelaar in een boom zitten ✅🦅

Voordat we onze pakken weer aantrekken, drinken we nog een bak koffie en kunnen we nog snel naar toilet. Daarna beginnen we aan de terugreis van 2 uur en 15 minuten. We zitten dit keer voorin de zodiac. Beter zicht, maar ook volop in de wind. Het eerste stuk regent het hard, brrrrr.

Daarna wordt het droog maar ondanks dat is het toch behoorlijk frisjes door de harde wind. We varen 60 km per uur met de boot en in totaal hebben we 280 km (!) gevaren vandaag. Ik ben blij als de haven in zicht is. Helaas op de terugweg geen walvissen meer gezien, maar ons hoor je niet klagen vandaag! We krijgen nog een beker warme choco en de gids laat ons nog even op de kaart zien waar we allemaal gevaren hebben vandaag.

Wij horen dat vandaag de beste dag was qua berenspotten tot nu toe, en wij waren erbij 😍! Vorige week waren er dagen dat ze geen beren gezien hebben, mede omdat er nog weinig zalm in de rivier was. Oh wat zou ik er de pest in hebben gehad als we niets hadden gezien! (Ook omdat deze excursie niet bepaald goedkoop was). Het blijft natuurlijk wildlife, het is geen dierentuin. En de trip van morgen is afgelast omdat er heel slecht weer op komst is met harde wind. Wat een pech voor de mensen die morgen zouden gaan, en wat een geluk hebben wij weer! 🍀

Als we de groep en de gids gedag hebben gezegd, rijden we langs de supermarkt om eten voor vanavond in te slaan. We hebben geen zin meer om nog uit eten te gaan. We zijn allebei rozig van de wind en de kou. Lekker naar ons hotel, een borrel drinken en toasten op deze TOPDAG! We hebben het vervolgen  de hele avond over niets anders. Dit was echt een onvergetelijke ervaring! 😍👌🙏🏻

We zijn in Canada; nooit meer naar huis!!

1. Renée:
    12 september 2019
    Wat geweldig om mee te maken en mazzel dat jullie de bultruggen en beren zagen. Echt een top vakantie
  2. Simon:
    12 september 2019
    Wat een mooie ervaringen en mooie foto's .
    Moet de hoop van die beer niet in een plastic zakje?
  3. Julischca:
    12 september 2019
    Wat een prachtige ervaring. Ik vind het op de TV al zo geweldig om te zien, laat staan als je er zo dichtbij bent.
  4. Rob &Anja:
    12 september 2019
    Jullie wens dag, top ,wat hebben jullie het geweldig daar XX
  5. Els Koppers:
    Onwijs gaaf !!
    Wat een beleving
  8. Sandra:
    13 september 2019
    Stelletje bofkonten!! Het is jullie gegund🍀
  9. Eetje:
    16 september 2019
    23 uur per dag eten en dan ook geoorloofd met meerdere sex, wat een topleven hebben die beren ;)