Dag 12 & 13 - Memphis, Tennessee

14 september 2017 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Wanneer ik 's nachts wakker wordt in onze fantastische shack-up, regent het heel hard. Dit was voorspeld, de gevolgen van orkaan Irma.

Als we 's morgens wakker worden regent het nog steeds een heel hard. We staan rustig op vandaag, het is toch slecht weer en hier zitten we droog. Om een uur of 9.30 uur stappen we weer in de auto, helaas weg van deze gave plek.

Maar we gaan gelukkig ook weer andere mooie dingen zien vandaag, weg gaan naar Memphis! We zouden eigenlijk morgen naar Graceland, maar omdat het vandaag de hele dag regent, besluiten we om er vandaag naartoe te gaan aangezien het grotendeels overdekt is. Het is 1,5 uur rijden naar Memphis. We rijden rechtstreeks naar de Sun Studio's. Dit is een legendarische plek waar o.a. Elvis zijn eerste plaat heeft opgenomen. We kopen 2 tickets voor de rondleiding die even later begint.

De gids vertelt veel leuke en bijzondere anekdotes en ondertussen krijgen we heel veel originele muziekfragmenten te horen. Na 1 uur is de tour voorbij. We krijgen nog de gelegenheid om een foto te maken in de geluidsstudio waar o.a. Elvis heeft gestaan, maar ook Johnny Cash en Jerry Lee Lewis. Die laatste heeft met Great Balls of Fire, de meeste platen onder het Sun label verkocht. Natuurlijk maken we een foto, met de originele microfoon waardoor de legendarische artiesten hun wereldbekende songs hebben gezongen. Superleuke tour en bijzonder om hier te zijn geweest!

Next stop: Graceland. We kunnen met een gratis bus naar Graceland rijden en kunnen onze auto mooi bij Sun Studio's laten staan. Na een klein half uur komen we aan bij Graceland. We stappen uit en lopen meteen langs 2 vliegtuigen van Elvis. Weliswaar achter een hek. Je kan hier extra kaarten voor kopen maar dit doen we niet.

We lopen naar de ingang, kopen kaarten ($ 120,- voor 2 kaarten!) en gaan dan eerst wat eten. Daarna gaan we verder en beginnen we met de tour naar Graceland zelf, het huis van Elvis. We krijgen een tablet en een koptelefoon, stappen in een bus en rijden naar het huis. Daar aangekomen stappen we uit en mogen we het huis inlopen. Tablets aan, camera klaar. Daar gaan we. We komen binnen en zien o.a. de living room, dining room (waar Priscilla soms nog aan eet wanneer ze daar is met gasten). Verderop nog de keuken, slaapkamer waar de ouders van Elvis sliepen, biljartkamer, squashbaan, tv-kamer, chillkamer en kantoor waar hij al zijn fanmail ontving. We lopen naar buiten en zien de stallen en het weiland waar zijn paarden liepen en het zwembad.

Het regent nog steeds. Dan komen we bij zijn graf. Elvis ligt hier begraven, naast zijn ouders en oma. We blijven hier een tijdje staan. In de regen. Het is indrukwekkend. Dan lopen we weer door en is de tour afgelopen. We laten nog een paar foto's maken van ons voor de ingang van Graceland. We stappen weer in de bus terug naar de ingang van het park. Daar aangekomen leveren we de Tablet en koptelefoon weer in en gaan we de rest bekijken. De auto's van Elvis, zijn motoren, golfkarretjes, vele vele gouden platen, zijn beroemde pakken, kunst, een galerij met alles over zijn diensttijd en allemaal artiesten die geïnspireerd zijn door Elvis, waaronder Bruce.

Aan het einde natuurlijk een giga giftshop. Na ongeveer 3 uur hebben we alles gezien. Wel een beetje over de top misschien, maar dit was toch ook heel erg leuk om een keer in het echt te zien! Dan terug met de bus naar onze auto om vervolgens naar ons hotel te rijden.

We laden onze spullen uit en gaan even een uurtje relaxen om daarna naar Beale Street te gaan. Dit is de bekende straat waar heel veel live muziek wordt gespeeld in de vele bars. Omdat het nog steeds regent, besluiten we met Uber te gaan. Dit hadden we nog niet eerder gedaan, maar het ging prima. We laten ons afzetten bij B.B. Kings Bleusclub, een hele bekende club in Memphis. We krijgen een tafeltje aangewezen en zitten vlak voor het podium waar al een band staat te spelen.

We bestellen eten en luisteren ondertussen naar de muziek. Het eten is erg lekker en als we alles op hebben lopen we even naar buiten om te roken. Daarna gaan we toch maar even naar binnen, bestellen een cocktail en inmiddels staat er een andere band op het podium. Als we ons drankje op hebben, besluiten we ergens anders te gaan kijken. Het regent nog steeds. Het is niet heel erg druk op straat. Best gek voor zo'n grote stad. We gaan een andere bar in. Hier staat een super goeie band te spelen!

We drinken een paar drankjes en doen een paar dansjes. Als de band stopt om pauze te houden besluiten we om terug naar ons hotel te gaan. Het regent nog wel, maar heel zachtjes dus we gaan lopen. We hebben gevraagd of je hier veilig op straat kunt lopen 's avonds en dat kan (Memphis staat bekend om een stad met heel veel criminaliteit). We lopen door een redelijk uitgestorven straat in het centrum, maar voelen ons niet onveilig. Dit komt ook omdat er echt overal politie rijdt, ook in burger (vertelde onze taxichauffeur). Na ongeveer 10 minuten zijn we veilig bij ons hotel aangekomen.

Na heerlijk te hebben geslapen, hebben we nog een dag in Memphis. Na het ontbijt gaan we weer op pad. Het regent nog steeds zachtjes. We gaan naar het Peabody hotel. Als sinds bijna een eeuw lopen hier elke morgen om 11.00 uur een aantal eenden via de rode loper naar de fontein in de lobby om 's middags terug te keren naar hun eendenverblijf bovenop het hotel.

We zijn er ruim op tijd omdat we hebben gelezen dat je anders geen plank hebt om het 'spektakel' goed te kunnen zien. We kunnen op het balkon staan. Om 11.00 uur komen ze uit de lift, waggelen over de rode lopen en via een trapje zo de fontein in. Dit alles duurt denk ik 15 seconden. Hahaha nou ja, we waren erbij 😉.

Eindelijk is het gestopt met regenen. Onze volgende bestemming is Mud Island River Park. Hier heeft men de hele Missisippi rivier op schaal nagemaakt (lengte 600 meter). Je kunt er doorheen en overheen lopen. Heel leuk gemaakt. Tevens zijn er nog een aantal tentoonstellingen over de rivier en zijn geschiedenis.

Daarna rijden we naar het hotel waar Martin Luther King is doodgeschoten. We staan voor het balkon waar het is gebeurd. Ook weer een bijzonder plek. We maken een aantal foto's en kijken/luisteren naar een aantal verhalen waar korte video's worden afgespeeld. We hebben echt geen puf meer om het museum in te gaan, dus laten het hierbij.

We rijden terug naar ons hotel. Even naar de kamer onze voetjes laten rusten.

Tegen een uur of 19.00 gaan we weer richting Beale Street. Ieder woensdag is het Bike Night. Vele motormuizen komen dan langs om hun bike te showen.

Het is een wereld van verschil met gisteravond. Toen was het heel erg rustig, waarschijnlijk mede door de regen, maar het is nu gezellig druk op straat.

We kijken naar de mooie motoren en alle mensen op straat. Dan gaan we een hapje eten bij "Jerry Lee Lewis ". Er speelt een soortgelijke band, super! Na het eten lopen we weer langzaam de staat over. We gaan een aantal bars in maar belanden uiteindelijk weer in dezelfde bar als de gisteravond, dezelfde band staat ook weer te spelen en ze  zijn te gek!! We zijn er zeker 2 uur binnen en ze spelen aan 1 stuk door. Wat een top band! Eind van de avond lopen we weer terug naar ons hotel.

Memphis was te gek! Nu op naar Nashville!

1. Julischca:
    14 september 2017
    Het is weer een prachtig verslag Claudia!
    Ik kan me er een goede voorstelling bij maken omdat je ook veel foto's hebt gestuurd. Erg leuk !
  2. Sandra:
    14 september 2017
    Hoi Claudia en John! Wat een geweldig avontuur, ieder verslag is een belevenis op zich. De typisch Amerikaanse sfeer weet je goed te verwoorden en klinkt deze reis als muziek in de oren. En hebben we er prachtige beelden bij, de foto's op Facebook bekijk ik vooraf. Vervolgens lees ik jullie 'dagboek' (veel te snel) en kijk uit naar de volgende 2 dagen. Nashville!
  3. Simon:
    Weer een hoogtepunt.
    Veel plezier en heerlijke muziek in Nashville !!
  4. Rob &Anja:
    14 september 2017
    Weer een prachtig geschreven verslag meis ,morgen genieten van de muziek in Nashville xx
  5. Ria van Elk:
    15 september 2017
    Als ik je verslag leest is het net of ik erbij ben zo leuk!!!!!. En zo ben ik ook een klein beetje in het huis van Elvis geweest. Wat eeen geweldige ervaring veel plezier verder met jullie reis.
  6. Renée:
    15 september 2017
    Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Heerlijk om te lezen wat je schrijft. Veel plezier nog.